Jääkaappi

Päivitetty viimeksi 20.6.2010


Näille sivuille kerätään tietoa
asuntovaunujen
jääkaapeista.

-toimintaperiaatetta
-vianhakua
-huoltoa

pikalinkit
Nestekaasu
12
V

240V

Korjausyritys

Perinteisessä kotitalouteen tarkoitetussa jääkaapissa kylmää saadaan aikaiseksi puristamalla kaasua nesteeksi ja laskemalla paine nopeasti. Paineen nopea muutos sitoo lämpöä. Kokeilkaapa vaikka tyhjentää spay-purkki nopeasti. Kyllä kädet paleltuu. Asuntovaunun jääkaapin toimintaperiaate on ihan erinlainen Putkissa on ammoniakki – vety – vesi seos ja kulmää saadaan aikaiseksi lämmittämällä
tuota liuosta. Lämmittäminen saa seoksessa eri aineosat
eroamaan toisistaan ja nesteen kiertoliike ja paineen muutos saa aikaiseksi kylmää. Lämmittämiseen saan
nergia esim. auton-akusta, verkkovirrasta, nestekaasusta
tai vaikkapa lamppuöljystä.

 

Tässä keskitytään nyt nestekaasutoimisiin jääkaappeihin ja niihin liittyviin ongelmiin.

Ohessa yksinkertainen vianetsintäkaavio jääkaapille

vianhaku

Omassa
jääkaapissa suurimmaksi osaksi kaikista ongelmista liittyy
nestekaasuliekkiin. Oheinen kuva selventää periaatetta
(katso kuva).
Kaapin takana on sellainen paksu peltikuorinen putki, jonka sisässä
on villaa. Sieltä villan alta löytyy nestekaasupolttimen
pakoputki, jonka lämpö siirtyy vieressä kulkevaan
ammoniakki – vety – vesi putkistoon. Siis jääkaappihan
kylmenee sillä, että tätä ammoniakkilitkua
lämmitettiin.

Jotta prosessi käynnistyy, niin lämpöä luonnollisesti tarvitaan tietty määrä. Millään tulitikulla sitä ei tehdä.

lampo

koneisto

Pakoputken alapäästä löytyy poltin. Polttimen tehtävänä on saada nestekaasu-ilma seos palamaan tasaisesti ja puhtaasti. Tämä tapahtuu polttamalla nestekaasua ja palamisesta syntyvä lämpö saa kiertoreaktio käyntiin. Poltinrakennelmassa on myös
suutin, joka säätää nestekaasun virtaa ja ilma-aukot, jotka sekoittaa nestekaasun mukaan ilmaa. Jääkaapissa koko putkisto on päällystetty emalilla ja pakoputken
sisässä on jatkuvasti toistuvien lämpötilamuutosten aiheuttamana korroosiota. Hilse ja ruostehiukkaset putoavat esim. tärinästä polttimen päälle.

Polttimessa
on pieniä reikiä, missä jokaisessa on oma liekki.

piippu

piippu1 piippu2

DSC_8745

Kuva tuliterästä polttimesta ensimmäisten minuuttien
ajalta.

 

Jos polttimessa olevia reikiä on tukossa, niin onhan se liekki siellä polttimessa ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Tosin jääkaappi ei vaan jäähdy. Toteaminen vai on hieman hankalaa. Kokemuksen perusteella sen tuntee siitä, että se jääkaapin pakoputken venttiili asuntovaunun sivuseinässä kun on hieman lämmin, niin ei jäädy ja kun se on kuuma, niin kaappi jäähtyy.

Millä
sitten se poltin puhdistetaa?

Puretaanko se kaappi joka kerta?
Ei suinkaan. Asian pelastaa jo jääkaapin asennusohjeet.
Jääkaapin takana kun pitää olla kaksi ritilää
ilmankiertoa varten.

1.
paikka
2.
paikka2
3.
paikka3

4.
paikka5
5.
paikka4

Eli hommahan on loppujen lopuksi varsin
yksinkertainen. (Kuva 1.)
Selvyyden vuoksi kuvassa 1. on nuo ritilät näkyvissä.
Niistä pystyy hahmotamaan, mistä puhutaan. (Kuva 2.) Avaa
ulkopuolelta se alenpi ritilä ja laita ruuvit ja mahdollinen
sääskiverkko talteen. Paikanna poltin ja siinä oleva
ilmareikä. (Kuva 3.) Ota
paineilmaspray pullo käteen ja tarvittaessa jatka puhaluspilliä.
Kätevimmin sen saa ohuesta muoviletkusta ja kutistesukasta
tehtyä. Kätevimmin katkaise pilli suhteessa 1/ (4-5) ja
laite liimakutistesukalla ohutta letkua tarvittava määrä
väliin jatkoksi. Kun pullo tyhjenee, niin sama
pilli+letkuyhdistelmä on sitten jo valmiina.

Luonnollisesti
sammuta jääkaappi. Odota hetki. Laita pilli ilmareikään
ja puhalla kunnolla ilmaa sinne sisään. Roskat lentää
polttimen päältä pois. Käynnistä kaappi ja
ihaile työsi tuloksia.
Muista lopuksi kiinittää
ritilä paikalleen

Asuntovaunu jääkaapin sähkökäyttö

12V
Järjestelmä.

Mittasin virran omasta jääkaapista.
Mittaustukolsena saatiin 15A. Oletetaan, että vaunussa on vaikka
64 Ah:n akku. 64Ah:ta tarkoittaa teoriassa sitä, että jos
akkuun on liitetty laite, joka ottaa toimiessaan yhden ampeerin
virran (1A), niin laite toimii ko. akulla 64 tuntia.

Samalla
menetelmällä jääkaappi kun ottaa 15 ampeeria,
niin 64/15= 4,2666.
Toisin sanoen. Jääkaappi pysyy
päällä 4 tuntia ja 15 minuuttia. On muuten aika lyhyt
aika.

Otetaan toinen tosiasia. Sähkönsyöttö
autosta on järjestetty useinmiten kaapelilla 6 * 1 mm2
+ 1 * 2 mm2.
Se paksunpi kapeli on varattu maalle. Arvatkaapa, että meneekö
15 ampeerin virta tuota 1 mm
2
kaapelia pitkin. Minun autossa on 10 A sulake vetokoukun
jatkuvassa virrassa. Ei ole palanut sulake kertaakaa eli oikea
vastaus on, että ei mene 15A.

Tosiasiassa jotta vaunuun
saadaan kunnolla jännitettä ja virtaa tarvitaan jatkuvalle
virralle n. 4-6 mm2 kaapeli.

Entä jos vaunussa on esim. 6A:n tai peräti 8A:n
laturi? Oletetaan tilanne. Perheen pää on ladannut
asuntovaunu akun täyteen vaunussa olevalla akkulaturilla. Perhe
laittaa ruoat vaunun jääkaappiin ja lähtee
lomamatkalle aamupäivällä 10 aikoihin. Nuukana miehenä
perheen pää säästää kaasua ja
jäähdyttää jääkaapin auton sähköllä.
Perhe matkustaa 2 tuntia ja jättää vaunun
leirintäalueelle perheen kierrellessä lähiseutuja
autolla. Vaunussa jääkaappi jäähtyy edelleen
sähköllä. Perhe saapuu vaunulle illalla 10 maissa.
Jääkaappi laitetaan verkkovirralle ja akkulaturi (6A) alkaa
lataamaan asuntovaunun akkua. Perhe lähtee jatkamaan matkaa
seuraavana aamuna 10:30.

Kysymys kuuluu, että
a) Onko
maito kylmää vai lämmintä ensimmäisen
matkapäivän illalla jääkaapissa
b) Mitä
näyttää aamulla vaunun akun
varausmittari.

Tosiasiassa, jos auton akusta ei ole kunnon
kaapelia vaunun akulle, niin akku ei edes lataannu matkan aikana vaan
tyhjentää vaunun akun.

240 VAC
Käytä
verkkojännitettä, kun sitä on saatavilla.

Jääkapin
korjausyritys!

Kuten on aikaisemmin todettu, jääkaappi
toimii ihan oikein, kunhan sitä ruostemoskaa ei vaan tipu
suuttimen päälle. Sain jokunen aika sitten ajatuksen, että
senhän poltinputken voisi jollakin päällystää
tai asentaa sinne sisäputken.

Taitaa olla melkoisen
vaikeaa se päällystäminen. Pitäisi olla juuri
sopivan kokoinen putki. Kuparia löytyy 15mm ja 18mm koossa.
Alumiinia 15mm kokoluokassa ja ruostuvaa terästä 16mm
koossa. Pitäisi olla kuparia tai ruostumatonta terästä.
Reikä on 16,5-17mm. Jää kaikissa tapauksissa
ilmarako.

Kokeilin sisäputkea 18 mm kuparista. Hakasin
putken kulmahiomakoneella. Putki aukeaa sitä myöten kun
sitä saa halkeamaan. Putken pienentäminen ja tunkeminen
putkeen ei onnistunut. Vaatii jotain hyviä työvälineitä.

Kuva
suuttimen putsauksesta. Puhdistussuti työnnetty ensimmäisen
kerran pakoputken läpi. Tulos on aika mykistävä.

DSC_3574

 Moskaa tulee ja tulee. Huomaa tuo lasi/muoviputki tuossa kuvassa. Sillä nähdään se liekki.

ALKUUN

DSC_0939

Varsin tyypillinen vanhemman asuntovaunun jääkaappi sivulta katsottuna. Yläosassa on tekniikka eli termostaatit ja säätimet ja takaseinässä on koneisto.

DSC_0941

Ja tässä se koneisto tarkemmin.

DSC_0942

Tältä se näyttää siellä asuntovaunussa.

DSC_0943

Jääkaapin sähkökytkimet. Molemmille jännitteille on omansa niin 12V ja 220V~. Mitään mekanismia ei ole joka estäisi molenpien samanaikaisen käytön. Tuo pyöritettävä nuppi on termostaattisäädin. Kapilaarilla toimiva.

DSC_0944

Ja tässä sitten kaasusäätimet eli hana ja piezo.

DSC_0956 DSC_0958

Jääkaapin paikka. Huomaa tuo pyöräkotelon viemä paikka.

DSC_3550

Pieni korroosio ei haittaa mitään.

DSC_3551

Tässä ne lämmitysvastukset. Toisessa on 12V ja toisessa on se 230V~.

DSC_8742 – Kopio DSC_8743 – Kopio  DSC_8745   jääkaappi